Założenie własnego salonu kosmetycznego nie wymaga zdobywania żadnych uprawnień czy licencji na świadczenie usług. Jednak aby odnosić na tym polu sukcesy i pozyskać zaufanie klientów, warto stale aktualizować swoją wiedzę dotyczącą zabiegów, pamiętając, że kosmetologia to obecnie najprężniej rozwijająca się dziedzina. Podpowiadamy, jakie wymogi trzeba spełnić, a także, w co warto zainwestować, by Twój biznes był źródłem dochodu i zadowolenia!
Założenie salonu kosmetycznego jako działalności jednoosobowej wymaga wypełnienia wniosku o wpis do rejestru CEDG-1. W tym przypadku rejestracja jest całkowicie bezpłatna i możesz jej dokonać przez internet. Taka forma prowadzenia działalności jest najwygodniejsza, gdyż pozwala uniknąć licznych formalności, obowiązku prowadzenia pełnej księgowości czy ewidencji finansowej.
Jeśli obroty w danym roku nie przekroczą określonej kwoty (obecnie jest to 200 tys. zł.), możesz prowadzić swój salon jako osoba prywatna. Jeśli jednak decydujesz się prowadzić go jako „vatowiec”, konieczne też będzie przesłanie zgłoszenia do VAT na druku VAT-R.
Prowadzenie salonu kosmetycznego jako spółki prawa handlowego wymagać będzie zarejestrowania go w KRS i wpisania do Monitora Sądowego i Gospodarczego. W terminie 7 dni trzeba też zarejestrować się w ZUS do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W tym wypadku masz też obowiązek wniesienia kapitału zakładowego.
Aby prowadzić własny salon kosmetyczny, musisz też przesłać zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na co najmniej dwa tygodnie przed rozpoczęciem działalności. Aby uzyskać akceptację sanepidu – poza spełnianiem norm sanitarno-higienicznych – musisz posiadać stosowne dokumenty, takie jak prawo własności lub użytkowania lokalu i protokoły odbiorów technicznych, w tym kominiarskich i wentylacyjnych. Kontrola sanepidu może nastąpić w wyznaczonym terminie lub być niespodziewana.
Zawód kosmetyczki wymaga rzetelności, skrupulatności, a nade wszystko wiedzy, którą zdobywa się w szkole pomaturalnej lub w trakcie studiów. W ich trakcie uczysz się teorii z zakresu biologii, chemii, anatomii, technologii kosmetycznych czy przedsiębiorczości i nabywasz umiejętności praktyczne w salonach kosmetycznych. Nauka zawsze kończy się egzaminem zawodowym, po którym otrzymujesz tytuł zawodowy.
Po ukończeniu szkoły w zawodzie technik kosmetyczka i co najmniej trzech latach stażu możesz przystąpić do egzaminu czeladniczego. Najwyższym możliwym tytułem, jakim możesz się poszczycić, jest tytuł mistrza, który uprawnia do nauki adeptów w tym zawodzie. W tym celu musisz posiadać wspomniany wcześniej tytuł czeladnika kosmetycznego i mieć co najmniej sześcioletnie doświadczenie w zawodzie.
Kosmetologia to chyba najprężniej rozwijająca się dziedzina, w związku z czym, jako profesjonalna kosmetyczka, musisz stale aktualizować swoją wiedzę w obszarze, w którym się specjalizujesz. Nowe umiejętności warto nabywać na licznych w tym zawodzie szkoleniach, zwykłe odpłatnych. Po ich ukończeniu zazwyczaj otrzymujesz certyfikat, który dodatkowo możesz powiesić na ścianie swojego salonu. To z pewnością wzbudzi zaufanie Twoich klientów, pomnażając obroty.
Zdj. główne: pmv chamara/unsplash.com