Co to jest marketing mix? Wyjaśniamy od podstaw

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Marketing mix to zestaw narzędzi do prowadzenia określonej taktyki biznesowej. W tym sensie nie różni się od innych strategii marketingowych, mających na celu doprowadzenie firmy do określonego poziomu.

Główną ideą koncepcji jest to, że każda decyzja marketingowa w taki czy inny sposób odnosi się do jednego z elementów składowych kompozycji marketingowej. Oznacza to szeroką gamę nie tylko zmiennych pozycji, ale także możliwości ich kombinacji. Jednocześnie kombinacje te dają różne efekty, co pozwala wybrać tę najbardziej optymalną. Sprawdźmy więc, co to jest marketing mix i jak uwzględnić jego założenia w kampanii reklamowej.

Pojęcie marketingu mix

Marketing mix to teoretyczna podstawa, na której budowane są wszystkie metody promocji. Mówiąc najprościej, jest to marketing podzielony na komponenty. Jeśli w promocji pojawią się pewne trudności, to z reguły polegają one właśnie na dokładnym obliczeniu i połączeniu wszystkich elementów w jedną całość. Początkowo kompozycja marketingowa składała się z 12 elementów, jednak taka liczba często utrudniała opracowanie strategii. Dlatego też wybitny marketingowiec, Jerome McCarthy, zredukował ją do czterech głównych – produktów, ceny, dystrybucji i promocji. Założenia marketingu mix warto uwzględniać, realizując kampanię promocyjną z użyciem dowolnego narzędzia, czy to reklamy Amazon Ads, YouTube czy Facebook.

Elementy marketingu mix w wersji 4P

Produkt (Product)

Element podstawowy, pod którym rozumiemy zarówno produkt, jak i usługę oraz ich składowe takie jak m.in: symbolikę marki, charakter i wygląd produktu, poziom jakości czy format realizacji itp. Pamiętaj, że zawsze musisz dokładnie wiedzieć, co sprzedajesz.

Cena (Price)

To element, od którego bezpośrednio zależy nie tylko Twój ostateczny zysk, ale także stopień powodzenia wdrożenia na rynek. Zbyt niska cena może prowadzić do niekorzystnego dumpingu, a przy nieracjonalnie wysokiej cenie istnieje ryzyko wyobcowania znacznego odsetka konsumentów. Zachowaj niezbędną równowagę, aby utrzymać wizerunek, a jednocześnie utrzymać adekwatny i konkurencyjny koszt. Na tym etapie szczegółowo należy opracować politykę cenową przy wchodzeniu na rynek, obliczyć wartość detaliczną i koszty przy sprzedaży hurtowej, przemyśleć sezonowe rabaty i promocje.

Dystrybucja (Place)

Ta składowa definiuje miejsce sprzedaży produktu i usługi. W tym modelu warto rozważyć wszystkie opcje miejsc sprzedaży i potencjalnych kanałów dystrybucji, magazynowanie i transport. Możliwymi opcjami sprzedaży towarów fizycznych są hurtownie i dowolna sprzedaż detaliczna od targu lub wyspy w centrum handlowym po hipermarket, sklep specjalistyczny, sprzedaż katalogową z dostawą do domu czy wreszcie sklep internetowy. Wybór właściwego miejsca sprzedaży ze względu na jego dostępność dla grupy docelowej gwarantuje popyt na produkt oraz jego popularność.

Promocja (Promotion)

Element ten obejmuje wszystkie kanały i sposoby przekazywania informacji o produkcie, promocji oraz kształtowania potrzeb i opinii konsumentów. Na tym etapie należy wziąć pod uwagę sezonowość produktu oraz to, jak bezpośredni konkurenci przyciągają do siebie odbiorców docelowych.

Dwa najważniejsze cele marketingu mix to zwiększenie postrzeganej wartości produktu, a tym samym zapewnienie firmie długofalowej perspektywy i zysku. Innymi słowy, marketing mix to właściwy produkt we właściwej cenie, we właściwym miejscu i we właściwym czasie.

Zdjęcie główne: John Schnobrich/ unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*